Contact
Sluiten


Eerste keer vervoer over water in Amsterdam

Bij Stiho hebben we duurzaamheid hoog in het vaandel staan. We zijn dan ook altijd op zoek naar mogelijkheden om ons transport te verduurzamen. Zo vervoeren we al een deel van onze bouwmaterialen met elektrische vrachtwagens. Afgelopen maand zijn  we gestart met iets nieuws: elektrisch vervoer over water. “We gebruiken de grachten weer waar ze oorspronkelijk voor bedoeld waren.”

 


Het was een mooi gezicht in de Keizersgracht van
Amsterdam op dinsdag 30 januari. Een grote duwbak werd voortgeduwd door een elektrische duwboot van City Barging, met daarin Stiho bouwmaterialen voor Restauratiebedrijf Verwoerd. Onder de lage bruggen van de Keizersgracht door voer de duwboot gestaag naar zijn doel. De lading, een Velux lichtstraat, was in alle vroegte vertrokken vanuit Zaandam. Nu kwam hij om 09:00 aan voor deur van Keizersgracht 401. Daar stonden de werklui van Restauratiebedrijf Verwoerd gretig op het bouwmateriaal te wachten. Middels een kleine Stiho-kraan, werd de lichtstraat moeiteloos vanuit de duwbak op hoogte geleverd. Klus geklaard!

Een nieuwe dienst

Het was de eerste keer dat Stiho een nieuwe dienst uitprobeerde: bouwmaterialen vervoeren over water. “In de toekomst willen we dit zeker vaker gaan doen. In eerste instantie focussen we ons hierbij op Utrecht en Amsterdam,” vertelt projectmanager Duurzaamheid Thorben Kwakkenbos. “De hoofdreden dat we vervoer over water willen doen, is dat we op zoek naar een duurzame vorm van logistiek. We hebben wel elektrische vrachtwagens rijden, maar dat lost niet alles op. Het vervoer over water gebeurt elektrisch en is dus een duurzame vorm van logistiek.”

Het wegennetwerk ontlasten

Er speelt echter nog meer mee vertelt Thorben. “Een heel groot deel van het vervoer op de weg overdag heeft te maken met de bouw. Dertig procent van de stadslogistiek is voor de bouw. Door te vervoeren over water kunnen we het wegennetwerk meer ontlasten in de al drukke binnenstad. Een andere reden om te kiezen voor vervoer over water, is dat kades zoals die in Utrecht en Amsterdam niet zoveel gewicht aan kunnen. Vrachtwagens mogen slechts een beperkte aslast hebben. Met bouwmaterialen wordt deze al snel overschreden. Als je nu in Utrecht met een grote lading in het wervengebied wilt zijn, moet je bij de Dom al uitladen.”

 Stiho Vervoer over water

Emissievrije zones

Met het vervoer over water speelt Stiho ook ergens anders op in. Het wordt straks namelijk steeds moeilijker om met vervuilende vrachtwagens in de binnenstad te komen. Dit komt door de zero-emissiezones welke per 1 januari 2025 ingaan. “Met vervoer over water spelen we met de gemeente, provincie en lokale partners in op de toekomstige emissievrije zones in de binnenstad,” vertelt commercieel directeur Mark van Breukelen. “Elektrische vaartuigen zijn hierbij de oplossing.”


Terug naar vroeger

 “Afval wordt nu al over het water vervoerd en de horeca maakt hier ook gebruik van,” vertelt Thorben. Voor bouwmaterialen is vervoer over water ook gewoon erg praktisch.” Het is nu nog wel zoeken naar schaal. “Het zou natuurlijk fijn zijn als je in één keer langs vijf projecten kunt gaan want dat is een stuk efficiënter.” Wordt het vervoer over water straks dan echt op grote schaal gedaan? “Het moet natuurlijk wel mogelijk zijn in een stad,” legt Thorben uit. “Je moet grachten hebben, zoals in Amsterdam, Utrecht of Leiden. Met vervoer over water, gebruiken we de grachten weer waarvoor ze ooit bedoeld waren.”


Vragen? Onze specialist helpt je graag!

Wil je meer weten over het vervoeren van bouwmaterialen over water? Of heb je een vraag over duurzaam bouwen? Neem contact op met Thorben, onze expert op het gebied van duurzaamheid. Hij helpt je graag verder en staat altijd open om te kijken hoe we samen de bouwsector verder kunnen verduurzamen.

E-mail: duurzaam@stiho.nl
Mail Thorben >

Projectmanager duurzaamheid

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen